• Waterdichting van spoorwegbruggen

    De meeste spoorwegbruggen zijn betonbruggen, of staalbruggen met betonnen bovenbouw. Toch zijn er nog heel wat monumentale boogbruggen met een onderbouw uit metselwerk of natuursteen. Deze gewelven belast met een grondpakket en ballastlaag moeten vaak worden gerenoveerd en waterdicht worden gemaakt. Het vloeibare waterdichtingsmembraan POLYAC® BDM laat toe deze complexe ondergronden eenvoudig manueel of door spuitapplicatie naadloos toe te passen.

    Door de snelheid van uitharding van deze harsen en de toepasbaarheid bij verschillende klimatologische omstandigheden, kan de buitendienststelling van de spoorlijn tot het minimum worden beperkt.

    Bij geballaste spoorwegbruggen wordt het membraan met een grotere dikte uitgevoerd, zodat ze perforatiebestendig is voor de impact van het ballastmateriaal. Hiertoe werden de nodige dynamische ponsweerstandtesten of vermoeiingstesten met ballast uitgevoerd.

    In geval de sporen niet in een ballastlaag zijn ingebed, maar in een betonverharding, dan is een lagere membraandikte mogelijk. Het membraan kan onder het oppervlaktebeton worden geplaatst, of bovenop de volledige betonstructuur en voorzien worden van een UV-resistentie toplaag.